Prečo (ne)chodíme do kostola
Začiatkom nového roka mi volala jedna pani v pokročilom veku. Chcela vedieť, či by sa nedalo zariadiť, aby verejnoprávna televízia vysielala evanjelické bohoslužby každú nedeľu. Zdravotný stav jej už nedovoľuje zájsť do kostola a trápi ju samota, ktorú označila za jednu z civilizačných chorôb. Hoci nerada, musela som pani sklamať – zatiaľ nemám kompetencie ani možnosti, ako to v slovenskej televízii zariadiť, keďže počet prenosov je priamo úmerný počtu členov tej-ktorej cirkvi. Jednoducho povedané, ak nás bude viac, bude aj viac prenosov. Dohodli sme sa však, že mi zavolá jej vnuk, aby som ho navigovala, ako vyhľadať staršie prenosy v archíve televízie a Ranné zamyslenia na internetovej platforme ECAV s vami. Je však milé počuť, že aj v dnešnej dobe sa ešte nájdu ľudia, ktorým chýba chrám a túžia po službách Božích. Potrebujú ich, aby ľahšie znášali starobou, chorobou a samotou poznačenú jeseň svojho života.
Začiatkom nového roka boli zverejnené štatistické dáta ohľadom návštevnosti kostolov. Výskum bol realizovaný na vzorke asi 1200 respondentov a jeho výsledky podrobne analyzoval internetový denník Postoj. Z výsledkov je zrejmé, že asi 30 percent obyvateľov Slovenska nikdy nechodí do kostola. Za žiadnych okolností. Z prieskumu vyšli lepšie katolíci, pod čo sa zrejme podpisuje aj to, že majú účasť na bohoslužbách prikázanú. Naopak, nám protestantom častokrát stačí navštíviť kostol raz v roku. Príležitostne. Zvyčajne na Vianoce, kedy sladko znejú koledy, sú kostolné lavice plné.
Aké výsledky by výskum asi vykazoval, keby išiel o čosi hlbšie a skúmal by aj dôvody, pre ktoré ľudia do kostola pravidelne alebo príležitostne prichádzajú? Koľkí len zo zvyku? A koľkí možno pre istotu, keby sa raz ukázalo, že na kresťanstve predsa len niečo bolo? Alebo inak – je kostol miestom, ktoré má potenciál a transformačnú silu meniť zvyky, postoje, zaužívané predstavy a spôsob života účastníkov? Alebo z neho odchádzam presne taký istý, ako som doň vošiel a to, čo som počul, po mne len tak akosi stečie?
Možno sa to evanjelikovi, spasenému z Božej milosti, nepočúva ľahko, ale tretie prikázanie Desatora: „Pamätaj, že máš svätiť sviatočný deň“, stále platí. Je to excelentná príležitosť, ako dokázať svoj vzťah k Bohu nielen slovom, ale aj skutkom. Z pravidelnosti sa postupne stane „železná košeľa“, bez ktorej si nedeľu už nebudete vedieť predstaviť.
Záleží však aj na spôsobe, akým čas v chráme trávime – na spôsobe, akým sa modlíme, spievame, počúvame Božie slovo. Ak je to len zvyk a formalita, ak do toho nevkladáme svoju lásku, vieru a dôveru, nemá to veľkú cenu. Napokon, povrchnosť bola problémom aj v Lutherovej dobe – veď časy sa menia, ale spôsoby a ľudia ostávajú tí istí – keď kriticky poznamenal: „Ľudia počúvajú kázeň, ale bez toho, aby rozmýšľali nad zmenou svojho života a modlitby odriekajú bez viery. Vyzerá to takmer, ako by si mysleli: Stačí, že sme bohoslužby videli očami, kázeň počuli ušami a modlitby odriekali svojimi ústami. Všetko prebehne len tak povrchne. Že by sme z bohoslužieb mali získať niečo pre srdce a z kázne sa niečomu priučiť a zapamätať si to, a modlitbou niečo vskutku hľadať, žiadať a očakávať, na to nikto nemyslí.“
Reformátor pripisoval podiel viny na tomto stave aj biskupom a kňazom. Vyzýva ich, aby ľudí poučili, akým spôsobom majú kázni načúvať a ako sa modliť – tak, aby pritom bolo prítomné srdce. Bez neho to nemá veľký význam, hoci by sme v kostole sedeli aj každú nedeľu. Podľa Luthera by mala byť v centre kázne Nová zmluva, no ani v tomto prípade kazateľov nešetrí. „Kto však môže počuť evanjelium, keď o ňom nevedia ani tí, ktorí by ho mali zvestovať? Myšlienky kazateľov chodia na prechádzku a hovoria pritom všelijaké sotva užitočné príbehy, ale na Krista sa zabúda.“ Teda to, aký úžitok z návštevy kostola máme, závisí od dvoch skutočností: od kazateľa, ktorý správne káže a od poslucháčov, čo naozaj prítomne načúvajú, aby zvestované slovo pochopili, osvojili si ho a aplikovali ho v každodenných situáciách počas týždňa.
Rok 2025 je novou príležitosťou, aby sme si našli čas aj na chrám a mali v ňom svoje miesto. To, že môžeme prichádzať slobodne a bez obáv z prípadných následkov, nie je vôbec samozrejmosť. Iste by nás potešilo, keby nás v kostole bolo viac, ale Boh predsa nečíta štatistiky a viac sa pozerá na kvalitu ako kvantitu.
E. Mihočová
Celé číslo časopisu
nájdete tu
Tento obsah je dostupný iba pre predplatiteľov.
Ak chcete obsah zobraziť prihláste sa do svojho účtu, alebo si zakúpte predplatné.